Home

De huidige generatie kinderen heeft te maken met beweegarmoede. Kinderen spelen minder buiten en het bewegingsonderwijs op scholen is minder geworden. Daarnaast worden de kinderen die aan sport doen vaak eenzijdig belast. Voetbalschool Zeewolde wil kinderen en jongeren helpen bij hun ontwikkeling als sporter, iedereen op zijn eigen niveau. Veelzijdig, meervoudig en vaardig bewegen is de sleutel voor “Fit for Life”.

Voetbalschool Zeewolde heeft een aanbod van fysiek ondersteunende trainingen en krachttraining ten behoeve van alle sportdisciplines. Daarnaast wordt er techniektraining specifiek voor voetbal aangeboden.

Missie

  • Plezier in bewegen
  • Sporters op een hoger niveau laten sporten
  • Meervoudig, veelzijdig en vaardig bewegen
  • Wegnemen bewegingsarmoede
  • Blijvend sporten
  • Minder drop-outs

Elk kind heeft recht op deskundige begeleiding in zijn of haar sport, ongeacht het niveau. Daarom is het belangrijk dat je handelt vanuit een visie op bewegen. Voetbalschool Zeewolde is daarom de samenwerking aan gegaan met Sportcentrum Zeewolde, een accommodatie waar omgeving, materialen en visie samenkomen. De onderliggende visie is het Athletic Skills Model (ASM), ontwikkeld door Rene Wormhoudt. Belangrijk daarin is de veelzijdigheid van bewegen, met als pijlers onderstaande Basic Movement Skills (BMS):

  • Balanceren en vallen
  • Gaan en lopen
  • Stoeien en vechten
  • Springen en landen
  • Rollen, duikelen en draaien
  • Gooien, vangen, slaan en mikken
  • Trappen, schieten en mikken
  • Klimmen en klauteren
  • Zwaaien en slingeren
  • Bewegen op muziek

Al deze vaardigheden komen aan bod in de verschillende lessen.


Fysiek ondersteunende training

Deze trainingen zijn bedoeld om je doelsport te ondersteunen. De oefeningen zorgen ervoor dat je hele lichaam getraind wordt. Ik heb naast voetballers o.a. tennissers, volleyballers, badmintonners en golfers begeleid. Tijdens de trainingen ligt het accent op de Basic Movement Skills . We kennen de volgende onderdelen:

  • Balanceren en vallen
  • Gaan en lopen
  • Stoeien en vechten
  • Springen en landen
  • Rollen, duikelen en draaien
  • Gooien, vangen, slaan en mikken
  • Trappen, schieten en mikken
  • Klimmen en klauteren
  • Zwaaien en slingeren
  • Bewegen op muziek

Deze lessen worden in kleine groepen gegeven.

8-9 jaar: fysiek ondersteunende training (ASM)

10-11 jaar: fysiek ondersteunende training (ASM)

12 – 13 jaar: fysiek ondersteunende training. (ASM)

Start met het aanleren van simpele technieken. Lage belasting en vooral trainen van movements, niet muscles. De leeftijden zijn een indicatie. De eigen vaardigheid en biologische leeftijd zijn factoren die bepalend kunnen zijn voor de groepsindeling.

Bekijk de lestijden in het lesrooster

Krachttraining

Krachttraining is een training met (extra) weerstand om de kracht te verbeteren . De trainingen zijn ter ondersteuning van de doelsport. Een belangrijk uitgangspunt is dat de krachttraining functioneel dient te zijn. De oefeningen leveren een bijdrage aan de sport die wordt beoefend en waar de sporter beter in wil worden.

13 – 14 jaar: Overgang van fysiek ondersteunende training naar krachttraining

15 – 16 jaar: De trainingen en oefeningen worden complexer. Veel sport specifieke componenten. Verhoging van de belasting.

>16 jaar: De overgang naar volwassen niveau, de techniek en kennis moeten voldoende zijn.

Voordelen van krachttraining:

De lichaamssamenstelling verandert. Waar spiermassa groeit, neemt vetmassa af. Het heeft een positief effect op de sterkte van de botten. Daarnaast neemt het zelfvertrouwen toe. Het heeft een preventieve werking op blessures. Het verbetert de coördinatie en sportprestaties. En vermindert de kans op overgewicht.

Techniektraining voetbal

Spelers van de leeftijdscategorie JO11 hebben een grote speldrang. Deze pupillen voetballen om het plezier. Spelenderwijs worden ze handiger met en zonder bal. Ze zijn visueel ingesteld en leren nieuwe bewegingen door nabootsing. Ze leren door te herhalen en hebben succesbeleving en uitdaging nodig. Laat ze experimenteren, moedig creativiteit aan en zorg voor structuur tijdens de training.

Rekening houdend met de leeftijdsspecifieke kenmerken laten we de techniektrainingen hierop aansluiten. De loopscholing combineren we met de technische handelingen met de bal. Daarbij maak ik gebruik van verschillende materialen.

Voor de loopscholing maken we o.a. gebruik van de loopladder, loopstokken en pionnen, hoepels en de plyometrie boxen.

Technische handelingen die aan bod komen zijn o.a.: snel voetenwerk, passeer- en schijnbewegingen, kappen en draaien, duel 1 tegen 1 en duel 2 tegen 2.

Over


Mijn naam is Gert Visscher, getrouwd en drie kinderen. Ik ben gek op alle sporten, maar voetbal is mijn passie. Mijn kracht ligt in het verzorgen van trainingen en het coachen van sporters. Ik wil met mijn voetbalschool sporters vaardiger laten bewegen en ze een ruime bewegingservaring op laten doen.

Ik heb veel kennis op het gebied van trainen en het coachen van sporters. Na mijn studie aan het CIOS in Heerenveen ben ik gelijk het trainersvak in gegaan. Momenteel ben ik fulltime voetbaltrainer. Ik ben in het bezit van de voetbal trainerslicentie UEFA-A. Verder ben ik voorzitter van de Stichting Talent Ontwikkeling Zeewolde (STOZ). De stichting heeft als doel om talentvolle sporters een extra trainingsaanbod te geven. Het bestaat veelal uit fysiek ondersteunende trainingen waarbij de visie van het ASM (Athletic Skills Model) het vertrekpunt is. Ik ben tevens gecertificeerd ASM-intructeur.

Bewegen levert een positieve bijdrage aan je levensstijl en ik wil sporters graag zo beïnvloeden dat ze hun leven lang blijven bewegen. Mijn missie:

  • Kinderen plezier in het bewegen bijbrengen
  • Kinderen veelzijdig, meervoudig en vaardig leren bewegen
  • Kinderen eerst een atleet laten worden, zich daarna laten specialiseren

Samenwerking:

De fysiek ondersteunende trainingen en de krachttraining op de woensdagmiddag worden gegeven in samenwerking met de docent lichamelijke opvoeding en beweegcoach Nicole Liefhebber van Way2MoveZeewolde.